Een gedrukt personeelsblad verbindt personeel en maakt het team sterker. Lees hier waarom een personeelsblad meer is dan alleen een boekje!
Een personeelsblad hoeft geen dikke pil te zijn. Want een personeelsblad kan bijvoorbeeld ook gedeeltelijk als nieuwsbrief, kalender of ideeënbus gebruikt worden, wat zorgt voor tijdsbesparing. Vooral kosten worden daarbij bespaard en het is altijd een leuk naslagwerk om te bewaren. Bovendien is een personeelsblad een item dat op meer plaatsen verspreid wordt dan alleen onder het personeel, dit maakt het een zeer waardevol reclamemiddel dat ook graag gezien wordt door omliggende groepen zoals familie en vrienden. Er zijn vele voorbeelden te noemen waarbij een personeelsblad laten drukken zelfs nieuw werk oplevert, simpelweg om iets te vertellen over de expertise en inhoudelijk over nieuwe ontwikkelingen binnen het bedrijf. Maar bij het laten drukken van een personeelsblad draait het voornamelijk om de mensen achter het bedrijf!
Een personeelsblad laten drukken is al interessant vanaf 25 stuks!
Zie je op tegen de organisatie van het maken van een personeelsblad? Lees hier wat basistips om je personeelsblad vorm te geven. Het heeft een grote meerwaarde als de inhoud positief en luchtig gehouden wordt.
Vaste vormgeving
Maak een stramien dat betrekking heeft op het bedrijf. Het liefst iets in de huisstijlkleur, maar niet te zakelijk. Het moet namelijk iets zijn van het personeel en het moet nooit neigen naar een bedrijfsfolder. Zaken zoals bedrijfslogo’s e.d. zijn dan ook ondergeschikt. Een personeelsblad is in feite een ge-update overzicht van relevante inhoud samengesteld door het personeel – voor het personeel. Herkenbaarheid is belangrijk. Maak daarom een vast sjabloon (dit kan in Word, InDesign of Publisher) dat bijvoorbeeld voor een aantal jaren als “stijl” gebruikt kan worden. Hoewel een vaste vormgeving belangrijk is is er wel altijd voldoende speelruimte voor creativiteit, vervang bijvoorbeeld bij elke uitgave de omslagfoto om de toon te zetten. Personeelsleden zullen er van smullen! Maar dit zal ook aanhang en potentiële klanten bereiken.
Voorwoord van de baas
Bij het laten drukken van een personeelsblad kan de baas natuurlijk niet worden overgeslagen. Deze hoort gebruikelijk wat bestuurlijke hoogtepunten te benoemen en hier en daar te verwijzen naar de nog komende dingen. Hoe vaker het personeelsblad uitkomt, hoe korter vaak het verhaaltje van de baas. Het is tenslotte niet het blaadje van de baas, hoewel hij/zij er uiteindelijk graag trots op zal zijn. Zijn er meerdere bazen? Dan is het leuk om steeds een ander het voorwoord te laten schrijven.
Personeel aan het woord
Maar pas écht leuk zijn de verhalen van het personeel! Er is namelijk altijd van alles gebeurd op de werkvloer. Maar inhoudelijk gaat het hierbij om de verhalen achter de personen. Wist je namelijk dat Corry van de kantine vloeiend Zweeds spreekt? En dat de adjunct directeur in het weekend een kei is in het garnalen pellen bij zijn broer op de vissersboot? Verhalen met foto’s zijn de smeuige onderdelen waar de échte mens tevoorschijn komt en dit is om vele redenen zeer belangrijk voor het bedrijf. Een personeelsblad gaat namelijk niet alleen maar over werk en de eigen mensen krijgen een kans om iets te vertellen.
Nieuwe branche-ontwikkelingen
Is er een ISO norm die weer geupdate moet worden? Wordt het team van Sjaak uit de werkplaats weer bijgeschoold voor nieuwe machines? Vertel over het belang! Omscholing, certificaten en verplichte cursussen worden altijd gezien als negatief. Maar met een personeelsblad laten drukken heb je de kans om te laten zien wat juist de grote voordelen zijn daarvan! Want in een personeelsblad kun je statistieken, grafische objecten of pakkende foto’s opnemen die overtuigend zijn. Alles is mogelijk en het communiceert stukken beter dan alleen maar een losse verplichting.
Een fraaie middenpagina of foto
Met zijn allen werk je aan iets moois. Een bedrijf herbergt gezamelijke interesses en dat kan zichtbaar worden gemaakt met een pakkende foto van een onderwerp waarvan iedereen even stil is. Een nieuwe machine, een nieuw produkt, een speciaal project bij een klant… Alleen jullie weten hoe die middenpagina omgetoverd kan worden tot een poster die thuis bewaard wordt.
Verslag van afgeronde evenementen
Is er een bedrijfsuitje geweest? Is er een bijzondere periode afgerond? Vertel het met foto’s! Er is niks leukers dan herinneringen hebben en met collega’s terugkijken op een leuke dag. Wat ging goed en wat ging slecht? Als het om een zakelijke aangelegenheid ging dan doen statistieken en samenvattingen het in een personeelsblad altijd goed. Je kunt dan ook goed illustreren wat de verwachte verbeteringen zijn.
Voortgang lopende zaken
“Hoe staat het ervoor” en “hoe ver moeten we nog”. Langlopende projecten, deadlines, gemiste kansen, haalbare termijnen. Het hoort allemaal thuis in een personeelsblad en het geeft de tussenstand aan van alles waar door de groep zo hard aan wordt gewerkt. Maar een tussenstand hoeft zeker niet saai te zijn. Met een personeelsblad laten drukken heb je de mogelijkheid om er just een positieve draai aan te geven! Laat zien hoe ver jullie met zijn allen al zijn, hoeveel uren er zijn gemaakt, hoeveel er is bespaard in tegenstelling tot andere periodes, hoeveel mailtjes en koffie er doorheen is gegaan, etc. Wat in een saaie vergadering niet kan, kan schaamteloos in het personeelsblad!
Een poll
Wat vinden we er van? Maak een statement en laat iedereen stemmen! “Welke luchtverfrisser heeft de voorkeur voor de het toilet op de benedenverdieping?” Gebruik in een personeelsblad vooral luchtige onderwerpen.
Agenda voor de komende periode
Natuurlijk heeft iedereen binnen de zaak de agenda voor het hele jaar al grotendeels in beeld. Maar misschien zijn er zaken gewijzigd en is het lleuker is om op elk (nog komende) agendapunt even een extra toelichtig te geven. Wat is het doel van een bepaald geagedendeerd onderwerp? Moet men zich tegen die tijd ergens op voorbereiden? “Op 20 april wordt er een bedrijfs-hardloopwedstijd georganiseerd” En ja, voorbereiding is dan nodig! Of “5 oktober zijn alle telefonistes op cursus, dus alle accountmanagers moeten die dag op de zaak zijn.”. Een beetje meer inhoud haalt een hoop misverstanden op voorhand al onderuit.
Afsluiter
Ga je de zomer in? Of juist de winter? Wat wens je het personeel de komende tijd toe? Een afsluiter kan een kort stukje tekst zijn van de baas of de redactie. Nóg leuker is als dit wordt geïllustreerd met een persoonlijke foto.
Zo zie je maar. Er is altijd inhoud! Een personeelsblad laten drukken zorgt voor resultaat op elk vlak. Als je erop ingespeeld bent om periodiek een personeelsblad te laten drukken dan is het raadzaam om daarvoor binnen het bedrijf een vast persoon (als redactie) aan te wijzen die materiaal verzamelt. Maar het is ook belangrijk dat alle personeel eraan meewerkt om inhoud naar deze persoon door te schuiven. Zodoende is het écht iets van het bedrijf zelf. Dit maakt teamspirit, het is voor iedereen leuk om te lezen en bovendien voorkomt het plaatsen van korte publicaties langdrage vergaderingen.
Voorkom dat er teveel tijd gaat zitten in technische opbouw of aanmaak van bestanden. Bij het laten drukken van een personeelsblad wordt aangeraden om inhoud vooraf zoveel mogelijk klaar te zetten. In de praktijk werkt dit het beste door gedurende de voorafgaande periode de losse elementen te bewaren in mappen met platte tekst en foto’s. Dus nog niet gaan vormgeven als het nog wordt opgespaard! Als inhoud compleet is kan deze vervolgens achter elkaar in de layout worden geplaatst en vormgegeven. Plan uitgaves van een personeelsblad op vaste data door het jaar. Dan is het relatief weinig werk met veel leuke in houd en veel trots. En je gaat zien dat een personeelsblad meer doet dan alleen een boekje zijn.
Een personeelsblad laten drukken is snel geregeld. Bij PIM Print is het zelfs dagelijks werk om personeelsbladen te drukken. Ideaal dus als het personeelsblad actuele informatie moet bevatten! Nieuwsgierig naar de kwaliteit van een personeelsblad? Wij helpen je graag verder!
Niet helemaal zeker van je zaak? Vraag een gratis proefdruk aan voor een personeelsblad
Een personeelsblad laten vormgeven?
Helemaal geen zin in technische rompslomp? PIM Print heeft een vast team met ervaren vormgevers die je graag helpen bij het ontwikkelen van een professionele layout. Hiermee wordt je niet belast met technische zaken en kun je het vormgeven met een gerust hart over laten aan een vaste contactpersoon.