Let op als je verschillende drukwerk aanbieders vergelijkt. Want in sommige gevallen is goedkoop drukwerk wel degelijk anders, of zelfs onbruikbaar.
Vraag je je weleens af wat je moet verwachten van goedkoop drukwerk? Als eindgebruiker is het lastig om vooraf te weten wat je gaat ontvangen. Er zijn namelijk nogal wat aandachtspuntjes:
Papier
Als het gaat om huisstijldrukwerk zoals briefpapier en visitekaartjes dan is het belangrijk dat er papier wordt gebruikt met een zekere houdbaarheid. Dit klinkt logisch maar is zeker niet vanzelfsprekend. Bij de aanmaak van (over)goedkoop drukwerk wordt vaak bezuinigd op papier, het is dan niet alleen dunner maar ook slapper van structuur. Dit laatste geeft vooral krulproblemen bij het inprinten, bijvoorbeeld als de afdruk als faktuurpapier wordt gebruikt. Direct na levering is hier vaak niets van te zien maar op termijn zal de voorraad krom gaan staan of zelfs al in de doos een golvende vorm aannemen.
Oplossing: Voor items zoals briefpapier wordt aangeraden te kiezen voor een 90 grs offset papiersoort, zoals Bankpost briefpapier. Dit is goed verwerkbaar omdat de papierstructuur sterk genoeg is om bij printerdoorvoer recht te blijven, ook na verhitting zoals in laserprinters.
Inkt
Kwaliteitsproblemen zijn vaak te wijten aan inktsoorten waarbij bezuinigd is op pigment. Direct nadat de afdruk gemaakt is lijkt er niets aan de hand maar al binnen enkele dagen trekt de kleur mat en vaal weg, om maar niet te spreken over het treurige resultaat op lange termijn. Goedkope inkten hechten minder goed en hebben daardoor de eigenschap om af te geven. Dit kan zich al voordoen bij een bedrukte kaart in een envelop, waar bij het transport al genoeg is om lelijke vlekken af te geven. Blijft er met wrijven van de duim inkt achter, dan is dat een aanwijzing van het gebruik van lage kwaliteit inkt.
Structuur
Als het gaat om displayprodukten zoals spandoeken en rollup banners dan heeft het type printmateriaal grote invloed op de uitstraling van de hele presentatie. Een dun geperste PVC rol mag dan goedkoper zijn, maar het nadeel is dat je als klant een onverzorgde slappe banner tentoonstelt. En ook al is het maar bedoeld voor kortdurend gebruik, het maakt een onverzorgde indruk. Van alle goedkope banner materialen is 80% afkomstig uit China waar het materiaal met andere normen wordt samengesteld en in sommige gevallen zelfs met verboden grondstoffen is gemaakt. In Europa is het verplicht om met brandwerende display te exposeren (B1 norm). Mocht je met lichtontvlambare banners op een beurs staan dan kan dat tot grote problemen leiden. Laat je hierover goed informeren en vraag naar materialen met minstens een B1 certificaat.
Printtechniek
Als het gaat om de print/druktechniek die de drukkerij gebruikt dan denk je waarschijnlijk “Wat kan het mij schelen”. Toch kan dit een groot verschil maken in beleving van het eindresultaat. Een voorbeeld: Je bestelt dezelfde flyer bij 10 verschillende drukkerijen met als resultaat is dat er 10 verschillende kwaliteiten worden geleverd. Op zich allemaal acceptabel maar altijd enkele slechter en enkele beter. Dit heeft te maken met de verschillende manieren waarop bedrijven produceren, in sommige gevallen wordt gewerkt met verouderde printtechnieken en dus andere standaarden. Het is soms maar een detail maar de klant ziet dat ook en de kans om een goede indruk te krijgen is gemist. De oplossing is om een betrouwbare partij te vinden die een betaalbare maar moderne druktechniek gebruikt voor de items die je nodig hebt. Vraag naar een gratis drukproef zodat kwaliteit vooraf goed te beoordelen is.
Levertijd
Langere levertijden duiden op uitbesteding. Met levertijden van 2 werkdagen wordt het drukwerk waarschijnlijk in eigen land (of in elk geval binnen Europa) gemaakt maar als er levertijden van 5 werkdagen of langer worden genoemd dan is de kans groot dat het drukwerk in Oost Europa of zelfs in Azië wordt gemaakt. Daar is op zich niets mis mee maar het bewijst dat de drukwerkaanbieder dagelijks orders verzamelt om gecombineerd elders te bestellen en produceert deze zelf niet. Het nadeel daarvan (naast de lange levertijd) is dat ook de aanbieder zelf geen invloed heeft op de kwaliteit en combinaties van bovengenoemde problemen ontstaan. Als er zich problemen voordoen dan zullen deze ook niet snel op te lossen zijn. Onderzoek of het bedrijf van je keuze zelf produceert zodat je goed bent geholpen en de producent ook kan meedenken in het resultaat.
Zo zie je maar dat goedkoop drukwerk nogal wat aandacht vereist. Scheef afgesneden randen, een onverwachte kleur of een slechte afwerking… Het komt dagelijks voor in de strijd om drukwerk steeds goedkoper te produceren, ondanks de beloftes die worden gedaan. Bedenk dat een lage prijs niet alles is en het soms betekent dat er veel uren verloren zijn gegaan voor het verzinnen van een oplossing. Let op dat de presentatie cruciaal is voor juiste indruk. En als dat is wegbezuinigd dan zal ook de klant dat direct merken.
PIM Print is specialist op het gebied van goedkoop drukwerk produceren en informeert je graag over de mogelijkheden. Standaard goedkoop drukwerk of maatwerk? Bel of mail voor een advies! Via +31 71 3316967 of info@pimprint.nl